FILOSOFIJA PALANKE
„Filosofija palanke“ autora Radomira Konstantinovića je delo koje je postalo ključ za razumevanje srpske kulturne i filozofske misli. Filip David opisuje kako je „Filosofija palanke“ postala neka vrsta naše Biblije, ukazujući na palanačko iskustvo kao nepromenljivu sudbinu. Istorija nas je zaboravila, a svet palanke, ni selo ni grad, postao je simbol zaborava. Latinka Perović dodaje da je „Filosofija palanke“ počela da se više čita i citira u poslednjoj deceniji XX veka, kada je otelotvorila sve aspekte palanke i pružila ključ za razumevanje krvavog haosa tog vremena. Ovo delo objašnjava suštinu kulturnog modela u Srbiji devedesetih, poreklo nacionalizma, i moralni pad srpske inteligencije, čineći ga neophodnim za razumevanje tamnih strana srpske intelektualne istorije.
„Filosofija palanke postala je neka vrsta naše Biblije.“
– Filip David
Iskustvo nam je palanačko.Ponekad, opasno je (i kažnjivo) reći to na uho palanačkoj oholosti; ponekada, međutim, ova reč ide do pojma sudbinskog: palanka je, kaže se, naša sudbina, naš zao udes. Nema, niti može da bude promene. Istorija nas je zaboravila, kao u nekakvoj velikoj rasejanosti. Između sela i grada, ovako zaboravljen, svet palanke nije ni selo ni grad.
„Objavljena prvi put davne 1969. godine, Filosofija palanke počela se više čitati i citirati u poslednjoj deceniji XX veka. Bilo je potrebno da seduh palanke otelotvori u svim pojedinostima da bi Filosofija palanke postala ključ za razumevanje krvavog haosa u toj deceniji.“– Latinka Perović„Filosofija palanke objašnjava, bolje nego ijedno drugo književno ili filozofsko delo srpske kulturne i filozofske misli, suštinu vladajućeg kulturnog modela u Srbiji devedesetih godina, poreklo i pozadinu dominirajućeg nacionalizma, poreklo i dubinu moralnog pada većeg dela srpske inteligencije koji su okončani u ratnom razaranju i zločinu. Bez poznavanja dela Radomira Konstantinovića nije moguće razumeti tamne strane srpske intelektualne istorije, sve one stranputice i zablude koje su Srbiju dovele u tragični istorijski i kulturni ćorsokak.“– Filip David